De meerwaarde van employer branding

Employer branding

Een werkgever zonder smoel, uitstraling en imago? Veel geluk om in een lege visvijver die goudkarper nog boven te halen … Wil je talent aantrekken, dan zal je toch echt wel boven het maaiveld uit moeten komen en glashelder je troeven communiceren of beter nog: je werknemers/ambassadeurs je sterke punten laten uitdragen. Vandaag de dag kan je simpelweg niet meer zonder employer branding. HR en marketing versmelten en daar ga jij maar beter in mee, wil je ook morgen nog voldoende capabele medewerkers aan boord halen én houden. 

Wat is employer branding? 

Grijpen we terug naar de klassieke definitie van employer branding, dan komen we uit bij: “Een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen en behouden als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.” Klaar als een klontje, toch? 

Waarom moet je vandaag de dag aan employer branding doen? 

Een sterk employer brand en employer marketing brengen heel wat voordelen met zich mee. We zetten even de belangrijkste voor je op een rijtje: 

  1. Minder uitgeven, meer instroom
    Een sterk employer brand geeft meteen aan wie je bent, waar je voor staat, wat een nieuwe kracht mag verwachten en wat je uniek maakt. En ja, dan bedoelen we werkelijk uniek en geen clichés. Hoe sterker je werkgeversmerk, hoe meer spontane instroom. Reken maar dat er nog bedrijven zijn die heel wat spontane sollicitaties ontvangen. Een sterk merk maakt rekruteren makkelijker en drukt de wervingskosten. Kortom, een investering in employer branding verdien je terug.
  2. Minder verloop
    Trek je de juiste talenten aan, die met een duidelijk beeld van de onderneming arriveren, dan heb je minder verloop. Hoe helderder je employer brand, hoe minder verloop. Zet je je bedrijf correct neer dan schep je geen valse verwachtingen. Let wel: intern you have to walk the talk.
  3. Meer engagement
    Een duidelijke visie die ook intern gedragen wordt zorgt voor meer geëngageerde medewerkers. Als talent zich betrokken voelt en aansluiting vindt bij de bedrijfscultuur, dan mag je exceptionele prestaties verwachten. Investeren in een duidelijke branding draagt bij aan je resultaten.
  4. Maak van je huidige werknemers ambassadeurs
    Elke medewerker wil zich gewaardeerd voelen. Betrokken medewerkers zijn ambassadeurs van je bedrijf. Zelfs al verlaten ze het bedrijf, dan nog zijn het wandelende reclameborden. Luister naar je huidige medewerkers en zet ze in. Enthousiast en gepassioneerd talent trekt ook anderen voor de streep. 
Meer dan een stoplapje of een one shot 

Employer branding is essentieel in de ‘War for Talent’, maar beschouw het niet als een stoplapje of de magische formule. Met een leuk sausje, een personeeltripje naar Ibiza en wat losse ideetjes ga je het niet redden. Aan de basis van je employer brand en employer marketing ligt maar beter een gedegen strategie. Een werkwijze die bij je bedrijf past, die authentiek is en waarbij de eigen werknemers het voortouw nemen en de boodschap ook uitdragen. Een sterke employer branding vertrekt vanuit het DNA van de onderneming en moet allereerst intern leven, vooraleer het kans maakt om talent van buitenaf aan te trekken. Het neerzetten van een employer brand is dan ook een continu proces waarbij HR en marketing nauw samenwerken, al dan niet ondersteund door een externe partij met de nodige expertise. 

Werken aan jouw employer brand? 

Wil je op een onderbouwde manier aan employer branding gaan doen? Bij Humble. zijn we thuis in de materie en werken we van binnen naar buiten om jouw onderneming op de kaart te zetten bij de huidige werknemers én nieuw talent aan te trekken en te behouden. Een proces waarbij we de moeilijke vragen niet schuwen en resoluut voor een langetermijnoplossing gaan. Meer weten? Contacteer ons, we wisselen graag met je van gedachten. 

Write a comment